top of page

Blog

Lees meer over yoga-gerelateerde thema's en ontdek gratis tips & tricks.

Hoe bewust ademen je kan helpen


Dat ademen essentieel is voor ons bestaan, dat is zo vanzelfsprekend als de zon die elke dag op- & ondergaat. Maar bewust ademhalen heeft heel wat meer voordelen dan je zou denken. Het kan helpen om te ontspannen en je energieker te voelen. Bovendien is het een prima manier om je stressniveau te doen dalen en je concentratie te verhogen.


Maar hoe komt het dat ademhalen zo krachtig is? En hoe kan je bewuster aan de slag met je ademhaling? Je leest er hier alles over.



Tips om bewuster te ademen

4 weetjes over je ademhaling


  1. Je ademhaling is een manier om stress weg te blazen Je kent het wel, zo'n dag waarop je als een kip zonder kop rondloopt. Haasten, hollen, rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. Op zo'n dagen is je ademhaling de perfecte tool om de gehaastheid en de stress van je af te slaan. Een langere uitademhaling kan een goede manier zijn om je zenuwstelsel te kalmeren. Ook de fysiologische zucht (in twee fases inademen en langzaam uitblazen door de mond) is een goede techniek om snel minder stress te ervaren.

  2. Bewust ademen maakt je brein wakker Wist je dat je brein zuurstofhongerig is? Door bewust te ademen, kun je je hersenen de zuurstofboost geven die ze nodig hebben voor topprestaties. Ademhalingstechnieken kunnen dus helpen om je focus te verbeteren.

  3. Je lichaam zal je bedanken voor die diepe ademteugen Van betere sportprestaties tot een sterker immuunsysteem, bewust, of functioneel ademen geeft je lichaam de liefde die het verdient. Die diepe ademhalingen verhogen de zuurstofstroom naar je spieren en hebben een positief effect op je houding. Je zal ook veel efficiënter kunnen werken aan de kracht en mobiliteit in je lichaam als je bewust bent van je ademhaling.

  4. Je houding bepaalt hoe je ademt en vice versa! Een rechte, open houding kan je helpen dieper en efficiënter te ademen, terwijl oppervlakkige ademhaling je kan laten krimpen en je energie wegneemt. Het middenrif, je belangrijkste ademhalingsspier, speelt hierbij een cruciale rol. Door een goede houding aan te nemen, met de kruin omhoog en de schouders naar beneden, geven we het middenrif de ruimte om volledig op en neer te bewegen, waardoor je ademhaling verbetert.



 

Zelf aan de slag: 4 tips om bewuster te ademen


  1. Word bewust Begin met simpelweg bewust te worden van je ademhaling. Merk op of je oppervlakkig ademt of diep ademhaalt. Adem je traag of snel? Waar in je lichaam voel je ademhaling het meest? Sluit je ogen: dat helpt om je intern lichaamsbewustzijn te versterken.

  2. Gebruik je middenrif Haal diep adem door je neus en voel je buik en ribben uitzetten. Alsof je en ballon in je buik én tussen je ribben hebt die langzaam aan groter wordt. Adem langzaam uit door je mond terwijl je je buikspieren zachtjes intrekt, je middenrif weer omhoog laat komen en je ribben weer naar je center laat bewegen.

  3. Let op je houding Zorg voor een rechte, open houding terwijl je ademt. Je zult merken dat dit je ademhaling verbetert en je zelfvertrouwen een boost geeft.

  4. Hou het in het begin zo natuurlijk mogelijk Het heeft geen zin om je ademhaling meteen te gaan forceren, de eerste stap is bewuster gaan ademen en je middenrif voelen bewegen.


 

Ademen als krachtige tool


Bewust ademhalen is een krachtige manier om bepaalde gevoelens of situaties onder controle te krijgen. Ben je op zoek naar gerichte oefeningen in combinatie met beweging, houding en je mobiliteit? Dan kan Studio Flex je daarbij helpen. Ontdek ons aanbod of neem contact op voor een formule op jouw maat.



Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page